Olen nimennyt blogini aikoinaan omaksi oppimispäiväkirjaksi elämänkoulussa. Mutta mikä sitten on oppimispäiväkirja? Huomasin, että moni oli eksynyt blogisivuilleni hakusanalla "oppimispäiväkirja", mutta luullakseni eivät ole löytäneet hakemaansa tietoa arkisista pohdinnoistani. Ajattelinkin siis koostaa tähän merkintään omia ja oppimiani ajatuksia siitä, mitä tai mikä oppimispäiväkirja voi olla.

Oppimispäiväkirjaanhan kirjoitetaan opittuja asioita, uusia oivalluksia, vaikeita asioita ja heränneitä kysymyksiä. sen on tarkoitus tukea oppimisprosessia ja toimii eräänlaisena koosteena opitusta asiasta. Se voi sisältää myös piirroksia tai kuvia. 

Jos oppimispäiväkirjan kirjoittamisessa alku tuntuu vaikealta, voi käyttää apuna vaikka seuraavanlaisia lauseen alkuja: Opin..., Oivalsin..., Minulle oli merkittävää..., En ymmärtänyt..., Jäin miettimään..., Kiinnostuin..., Epäilen..., Heräsi kysymyksiä..., Mieleeni palautui...,Minusta tuntui..., Haluaisin saada vielä lisää tietoa..., Haluan muistaa...  jne. 

Myös käsitekartta on hyvä oppimispäiväkirjan lisä. Siinähän jonkin keskeisen käsitteen ympärille kootaan siihen liittyvät olennaiset asiat ja piirteet sekä yhteydet lähikäsitteisiin.

Oppimispäiväkirjoihin on aina hyvä palata myöhemmin. Tällöin voi palauttaa käsitellyn asian mieleensä ja muistella millaisia ajatuksia tai oivalluksia asia on silloin herättänyt ja ehkä myös pohtia sitä, kokeeko asian jotenkin toisella tavoin nyt myöhemmin. Voi myös syventää opittua ja päivittää tilannetta, onko kenties oppinut jälkeenpäin jotain uuttaa asiasta.

 Oppimispäiväkirjatyyppejä on varmasi yhtä monta kuin opettajia ja oppivia, mutta ehkä tästä käyttämästäni oppimispäiväkirjamallista on hyötyä jollekin joka on miettinyt oman oppimispäiväkirjan pitämistä.